De eerste maand nemen we vooral de tijd om elkaar te leren kennen, de klas te leren kennen, alle basis zaken in de kleuterklas aan te brengen,...
Er zijn ook heel wat jarigen bij de start van het schooljaar. Deze kan je terugvinden in het mapje -> jarigen in september .
Doelen die ik vooropstel in dit thema:
- Basisvertrouwen ontwikkeling;
- Afgebakende ruimtes ervaren en leren kennen (= de hoeken in de klas, ruimtes op school);
- Verbondenheid met een gemeenschap ervaren;
- Zich engageren in relaties en daarvan deugd beleven;
- Plezier beleven en voldoening ervaren bij spelen, leren en leven;
Enkele kleuters waren begonnen met een lange slang te maken doorheen de klas. Juf Isolde zag dat ze dit ook aan het doen waren in de bijenklas. Dus we maakten een afspraak om te meten...
De onze was net iets korter...
Maar meedoen is belangrijker dan winnen zeker ;-).
De Bijenklas maakte een wisselbeker, dus we gaan nog wel eens een uitdaging aan, om die wisselbeker alsnog in de wacht te slepen :-D.
We maken doorheen het schooljaar 23 groepswerken. We verloten deze daarna. Ieder kind wint 1 keer een groepswerk. Zo leren ze samenwerken, MAAR leren ze ook dat je het dan niet steeds zelf kan meenemen naar huis.
Aan de slag met groene woody's.
Later gaan we hierover met water en penselen.
Dit wordt ons start groepswerk van de klas. De juffenkikkers + de kindjeskikkers.
Bij afwezigheid draaien we deze om, dan zien we een kikker of kikkervisje.
STAMP STAMP
KLAP KLAP
IK KIJK JE AAN
ZEG JE ME NAAM
2x
Elk 1 kikker kleuren voor ons groepswerk - start schooljaar -
Wij zijn trots, iedereen hoort erbij rond de 2 juffen :-)

Toneel: het is nog niet te laat.
De opwarming van de aarde op een heel kind toegankelijke manier gebracht en heerlijk grappig!

Duurzame gemeenten.
promotiefilmpje bekijken en daarna enkele zaken toepassen in de klas met prenten.
vb.: licht uit; laat je kraan niet lopen; PMD, papier en restafval sorteren; zorg dragen voor het materiaal en delen zodat het niet te snel stuk gaat, want dan is het afval.
Wat hoort thuis in welke hoek?
Springen om de kikker in de lucht te laten springen
2K: Wie wil mocht proberen om het stappenplan van de kikker na te tekenen.
wiedoewap-wap
stamp, stamp
klap, klap
ik kijk je aan, geef me je naam.
Iedereen vertelt zijn/haar lievelingsattractie op de kermis.
2 kaasdozen schilderen als ogen.
2K: schilder een cirkel met groene verf.
ofwel 2 kaasdozen schilderen OF er rond schilderen als ogen van je kikker.
Kikker weet niet meer wie hij is
Vandaag op 19/9/2023 maakten we voor de eerste keer kennis met onze vaste opbouw van yoga.
als de schildpad z'n poot omhoog is, steek je er een blokje onder.
Dit kochten juf Lisa en ik voor de kikkerklas.
'we kunnen delen met z'n allen'
kikkerhappen
Dagen
van de week:
Maandag, dinsdag, woensdag,
donderdag en vrijdag,
zaterdag en zondag erbij
zo hebben we 7 dagen op een rij
Weerman- weervrouw:
Wie is onze weerman,
welk weer is het nu vandaag?
Regen, hagel, zon of sneeuw,
blauw of grijze lucht?
Zien we niets door mist vandaag?
weerman zeg het maar.
Opruimlied:
Rommel, rommel, wat een rommel.
Tijd om alles weg te doen.
Rommel, rommel, wat een rommel,
help je mee, ja, ik help mee.
(2x)
OF
We ruimen op,
de klas staat op zijn kop.
Spullen liggen in het rond,
overal zelfs op de grond.
We ruimen op,
de klas staat op zijn kop.
Knuffellied
(einde
van de dag – ieder kind krijgt een knuffel, high five, zoen,... van de juf of de klaspoppen)
Juf Marie-Alixe stelt zich voor aan de hand van haar zelfgemaakte collage.
Ze is 16 jaar en houdt van paardrijden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.